vrijdag 27 januari 2017

Favorites of 2016: Make-up

Favorites of 2016: Make-up

2016 stond voor mij vooral in het teken van de laatste loodjes van mijn zwangerschap (die 10 dagen langer duurde dan verwacht) en het prille moederschap. De korte nachten zorgden voor een extra uitdaging op make-up gebied want de natuurlijke glow die tijdens de zwangerschap de illusie wekt dat je uitgerust en vol energie zit (euh nee slapen met die giga buik en baby die watertrappelt op je blaas gaat niet samen met een goede nachtrust) verdwijnt vrijwel direct na de bevalling. 

Nu zie ik op de eerste foto's met mijn dochter wel een gelukzalige blik in mijn ogen maar ook een vlekkerige doffe huid, om nog maar te zwijgen over de wallen en donkere kringen onder mijn ogen. Een goede basis was voor mij belangrijker dan een vakkundig aangebrachte ooglook, want die uitgebreide oogmake-up verdween toch na het middagslaapje van mama en baby. Dus bij deze een overzichtje van mijn favoriete make-up producten uit het jaar 2016.


Om die perfecte basis te creëeren terwijl je nog half slaapt zijn de juiste producten het halve werk, ik vertrouw al een paar jaar op de Purepressed base foundation van Jane Iredale. Door de poedervorm bepaal je zelf hoe dekkend je de finish hebben wil en door de poederstructuur zit je nooit met een vlekkerig resultaat. Een paar keer met de speciale Handi brush over mijn gezicht en vlekjes en gesprongen adertjes zijn niet langer zichtbaar. Ik vind dit echt zoveel fijner dan een vloeibaar product. Omdat het minerale pigmenten zijn kan dat middagdutje met make-up op geen kwaad, Jane Iredale promoot haar producten niet voor niets met de slogan "The skincare make-up. De producten sluiten de huid niet af en hebben allemaal verzorgende bestanddelen voor een zichtbaar mooiere huid.

De Purepressed base heeft een matte dekkende finish, ik overweeg om misschien toch eens vreemd te gaan met de amazing base van Iredale, die heeft wat meer een satijnen finish. Misschien dat die nu wat beter samengaat met mijn wat doffe vermoeide huid al ben ik nog altijd dik tevreden over de Purepressed base.

Om gedurende de dag mijn gezicht te voorzien van een touch up is het Sisleyphyto poudre compact. Het mooie doosje is voorzien van een flinke spiegel (daarom is hij zo fijn in de handtas, bewaar hem wel in het hoesje om je compact te beschermen) en het zachte poeder zorgt voor een mooie matte finish en verzorgt en kalmeert de huid.

Om dat bleke wintersnoetje te voorzien van wat kleur is een blush onmisbaar en een vleugje bronzing poeder zorgt direct voor een mooie glow. De Terracotta van Guerlain is al jaren mijn favoriet, de perfecte balans tussen glinstering en mat en verkrijgbaar in veel mooie tinten. Breng het poeder luchtig aan op voorhoofd, slapen, wangen en kin en zie er direct wat uitgeruster uit, de perfecte cheat na een korte nacht.


Die mooie basisproducten komen nog beter tot hun recht als ze goed zijn aangebracht, daarvoor zijn de juiste tools onmisbaar. De penselen van Jane Iredale zijn fantastisch, ze blijven ondanks veelvuldig gebruik en reinigen (uiteraard met de Jane Iredale brush cleansing shampoo die ik overigens ook voor mijn haar gebruik) heel erg mooi en ik heb nog nooit een ontsnapt haartje gezien. Goede penselen zijn altijd even een flinke aanslag op je budget maar als je er zuinig mee omgaat heb je er jarenlang plezier van. In mijn toilettasje zitten penselen van zeker 15 jaar oud en die gebruik ik nog steeds. Een hele waardevolle investering dus.

Nog een fijne cheat na een korte nacht en een voor mij onmisbaar product is een goede concealer. De Givenchy teint couture embellishing concealer is een concealer in handige stiftvorm. De beige tint camoufleert donkere verkleuringen onder de ogen en de roze tint verheldert en weerkaatst het licht. Samen zorgen ze voor een uitgeruste blik.


Zoals ik al zei zijn ingewikkelde ooglooks momenteel niet aan mij besteed, een gekleurd lijntje vind ik momenteel al prima, aanbrengen rond de oogcontour, even vluchtig vervagen met vingertoppen of penseel en voilà! Mijn favoriete potloodjes zijn die van Clarins, de crayon khôl is verkrijgbaar in 8 tinten en er komen ook wel eens mooie limited edtitions uit. 

De potloden hebben de perfecte textuur, ze zijn zacht maar geven veel pigment af en blijven toch goed zitten. Ze laten zich ook goed vervagen of blenden en zijn ook mooi als basis voor een intense look. Hieronder zie je de kleuren Intense green, Intense blue en True violet. 



Voor velen een onmisbaar make-up product en ik mag er ook graag een paar lagen van aanbrengen voor een vleugje glamour. Mascara is er in talloze varianten en ik heb al een paar succesnummers gehad maar ook een paar grandioze missers. Al doende leert men zullen we maar zeggen en ik heb geleerd dat ik vooral heel erg blij word van de mascara's van Helena Rubinstein.

De Lash Queen sexy blacks is een glamourtool pur sang, de mascara zorgt voor lange en intens gekleurde wimpers. Met de bijzonder vormgegeven borstel heb je al heel snel zichtbaar langere wimpers die niet aan elkaar klonteren maar mooi gescheiden zijn. Heel fijn is ook dat Helena Rubinstein ook bruine tinten in het assortiment heeft voor als het wat subtieler mag. Ik zag net dat ik deze mascara wel gebruikt heb voor verschillende ooglooks maar ik zal hem binnenkort nog eens uitgebreid reviewen goed?


Ik ben jarenlang een lipgloss meisje geweest maar lipsticks vind ik nu zoveel fijner, favoriet zijn romige dekkende lipsticks in mooie subtiele maar frisse tinten. Ik heb een flinke collectie lipsticks maar deze vijf gebruik ik toch het meest.  Ik ben vooral dol op nudes en Dolce & Gabbana Natural Monica is een lipstick die heel erg dekkend is en zorgt voor optisch vollere lippen, de tint is de perfecte nude in een prachtige creamy finish. Een tweede nude favoriet is Honeymoon van Clinique, een beige shimmer voor een mooie subtiel opgemaakte mond.

Koraaltinten staan bij mij op de tweede plaats, koraal frist direct op en is er in een heel breed spectrum aan kleuren waardoor er voor elk gezicht wel een perfecte koraaltint is. Koraal heb je in rood, oranje en roze en ik neig vooral naar de oranje-roze varianten. Zo is Nouvelle Femme van Dior een hele zachte koraaltint met een 'vintage' feel. Vegas Volt van MAC is het andere uiterste, deze lipstick is een amplified cream wat inhoud dat je van deze MAC een romige finish maar veel pigment mag verwachten en dat is ook zo. Vegas Volt is een levendige koraaltint met een prachtige finish.

Lipsticks L-R Dior Nouvelle Femme, Guerlain Kiss Blossom, Dolce & Gabbana Natural Monica, Clinique Honeymoon, MAC Vegas Volt.

Sinds een jaar draag ik ook steeds vaker roze, in de herfst kunnen dat best diepe rozetinten zijn maar de voorkeur heeft toch een mooi naturel roze. Guerlain Kiss Blossom uit de zomerlook van vorig jaar is zo'n perfecte roze tint. Deze KissKiss lipstick heeft een satijnmatte finish en een romige textuur in een prachtige huls waar ik erg blij van word.

Hieronder wat snelle swatches van deze lipsticks (uiteraard was ik weer veel te lomp en moest ik weer knoeien....) maar je hebt zo een beetje een idee van de tinten. Ik ben echt fan van wat zachtere frisse kleurtjes met de Vegas Volt als lekker opvallende uitschieter.

Lipsticks swatches L-R Dior Nouvelle Femme, Guerlain Kiss Blossom, Dolce & Gabbana Natural Monica, Clinique Honeymoon, MAC Vegas Volt.

Dit was een overzichtje van een aantal favorieten van vorig jaar, ik ben benieuwd wat 2017 gaat brengen op beautygebied. Er komen in ieder geval een paar mooie nieuwe geuren en make-up collecties aan dus ik houd je op de hoogte van al het moois!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

thanks for reading! laat gerust een berichtje achter :)