maandag 28 oktober 2013

Masterclass reinigen: Babor Hyl-öl & Phytoactive

Babor Cleansing Hyl-öl & Phytoactive Base


















In de ochtend reinig ik mijn gezicht het liefst met een foaming cleanser onder de douche, lekker makkelijk en lekker fris. Maar nu de dagen korter en guurder worden merk ik dat ik toch weer moet overstappen op een vollere reiniging. Ik heb al veel cream cleansers geprobeerd maar dat voelde nadien toch niet zo schoon en fris als ik het hebben wou (ik ben nogal veeleisend maar gelukkig weet ik dat van mijzelf).

Tot ik hét dynamic duo onder de cleansers vond, de Hyl-öl (hiel eul) en Phytoactive van Babor. In de jaren 50 ontdekte biochemicus Dr. Michael Babor dat fris zuiver water en hoogwaardige naruurlijke oliën samen een perfecte combinatie vormden binnen de schoonheidsverzorging. Hij slaagde erin een 2 fasen reiniging te ontwikkelen met oliën die in combinatie met water de huid diep reinigt zonder de huidbalans te verstoren.


















Sinds die ontdekking is er nogal wat veranderd in de wereld en dan met name het milieu. Aan Hyl-öl is onlangs het quillaja extract toegevoegd dat vuil aantrekt als een magneet om zo de reiniging nog effectiever te maken. De Phytoactives zijn voorzien van een detox extract dat de stofwisseling bevordert.

Hyl-öl bevat zuivere oliën van soja, sesam en aardnoot en bevat geen conserveringsmiddelen. Door water te combineren met olie pak je zowel vuil aan dat oplosbaar is in water als hardnekkiger vuil dat oplosbaar is in olie. ( Neem bijvoorbeeld hars, mocht je ergens op de huid een restje hars aantreffen na het harsen en geen speciale doekjes meer hebben dan laat hars zich prima verwijderen met een beetje olie.) Groot pluspunt, olie tast de lipiden (lipiden zijn als het ware het cement dat je huidcellen bijeen houd en dus de barrière van de huid versterkt) van de huid niet aan waardoor de huid comfortabel blijft aanvoelen.


















De truc van deze bijzondere reiniging is de combinatie van de Hyl-öl en een bijpassende Phytoactive die ervoor zorgt dat je huid een op maat gemaakte reiniging krijgt. De Phytoactive is verkrijgbaar in 4 varianten, Phytoactive base, Phytoactive Sensitive, Phytoactive Combination (hoe vreemd dit misschien klinkt, maar juist talg en onzuiverheden zullen veel baat hebben bij een milde reiniging met olie) en Phytoactive reactivating.

Ik gebruik de Phytoactive Base voor de droge huid, deze phytoactive bevat extraxcten uit munt, rozemarijn en berk die de huid verkwikken. Hoe gaat het reinigen met deze twee producten nou in zijn werking? Je begint met 4 pompjes Hyl-öl op de droge huid, deze breng je met draaiende bewegingen aan. Breng over de laag Hyl-öl 2 pompjes Phytoactive aan. Houd dan je vingertoppen even onder de koude kraan en masseer met je vochtige vingers over de huid zodat de oliën emulgeren (je ziet ineens een melkachtige witte vloeistof tevoorschijn komen, als je voor de grap je vingers even langs de wasbak haalt zie je meteen hoeveel vuil er van je huid afkomt...iek..). Tenslotte verwijder je de emulsie met ruim koel water, het hoeft niet ijskoud te zijn maar probeer het zo fris mogelijk te houden. Door het frisse water werkt je reiniging beter én trekken je poriën mooi samen en stimuleer je de doorbloeding van de huid. Zo haal je helemaal alles uit het reinigingsritueel.


















Ik gebruik deze reiniging nu al enkele weken en ik ben helemaal om, de producten hebben een zachte zuivere geur en ook al reinig je met olie, mijn huid voelt na het reinigen zacht soepel en heel erg schoon. Deze manier van reinigen doet niet onder voor reinigen met schuim, het is juist fijner voor mijn huid en dat kan ik duidelijk voelen. Het koude water was eerst wel even wennen hoor, maar na verloop van tijd heb je daar eigenlijk niet eens zoveel erg meer in en is het juist wel lekker fris. Warm water is natuurlijk ook een bron van uitdroging dus eigenlijk is het heel logisch om eerder met koel water na te spoelen.

Een ander groot pluspunt van de Hyl-öl is dat je deze reinigingsheld ook mag gebruiken voor het verwijderen van je oogmake-up. Breng een pompje aan op en vochtig wattenschijfje en zelfs een heavy make-up verdwijnt moeiteloos zonder een wazig laagje op je ogen te vormen of te irriteren. Een tonic of lotion is ook niet nodig, na het reinigen breng je meteen je verzorging aan.

Het is even een omschakeling maar ik blijf voorlopig zo reinigen, echt ideaal. Een flacon Hyl-öl bevat 200ml (€22,50) en de Phytoactive 100ml (€17,50) en beide producten zijn verkrijgbaar bij Babor Salons en in de Babor webshop.